Katso hurjat ennen ja jälkeen kuvat

Rouva Jokinen päättää julkaista kaksi kuvaa itsestään. Toinen otos on lokakuulta 2012. Kun kolme vuotta ja neljä kuukautta sitten katselin itseäni potretista, kauhistuin. Nähdessäni photon tiesin, että jotain pitäisi tehdä, mutta vielä joulukuussa 2013 ahmin tavalliseen tapaan herkkuja.

Tammikuussa 2014 julkaisin ensimmäisen tekstin Kotiasia-blogissani kirjoittamalla: ”Punastuin katsellessani itseäni peilistä tai oikeastaan ajatuksesta, että niin monet vuodet olen laiminlyönnyt itseäni. Tänään, juhlallisemmin sanottuna, tammikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2014, aloitin.”

Kiitti, tukesi avulla olen onnistunut tähän asti!


Tänään 14. Helmikuuta 2016 vietämme Ystävänpäivää ja kirjoitan sinulle rakas Kotiasia-blogin lukija. Yhdessä olemme kulkeneet jo pitkän matkan ja sinä olet minulle tosi, tosi tärkeä.

Kiitos, että olet kannustanut minua huolehtimaan omasta terveydestäni konkreettisesti painoa pudottamalla. Sinun kommenttisi, sivulla käyntisi ja viestisi ovat innoittaneet ja lisänneet tarvettani kertoa iloisia uutisia.

Jokainen tarvitsee innoitusta ja esikuvia. Minulla on useita, mutta kaunein nainen, jonka tiedän on oma äitini. Olisipa minulla samanlaiset säihkysääret kuusikymppisenä!

Ystävien ja perheen merkitys elämäntaparemontissa on korvaamaton. Läheisten usko siihen, että rouva Jokinen pystyy ja ennen kaikkea, että olen sen arvoinen on innoittanut vaikeina päivinä, antanut voimaa jatkamaan, luovutettuani aloittamaan uudestaan.

Rouva Jokinen fanittaa puolisoaan ja kirjoittaa: Kiitos, että olet kieltänyt minua solvaamasta vaimoasi ja puhumasta rumasti hänestä, jota sinä rakastat. Kiitos, että olet sanonut minua kauniiksi päivinä, jolloin olen hävennyt omaa ulkomuotoani. Sinun rakkautesi on hoitanut särkynyttä minäkuvaani.

Tässä on kaksi kuvaa rouva Jokisesta. 


Niiden katselu herättää rouva Jokisessa tunteita. Toinen saa poskeni häpeästä punaiseksi ja toinen ilahduttaa mieltäni. Kauhistellessani vanhaa kuvaa, puolisoni muistutti minua: - Minusta sinä olit kaunis tuona päivänä, kun kuva otettiin.

Helmikuussa 2016 otettu kuva sisältää paljon iloa. Nyt huomaan itsekin, että ruokaremontti näkyy. Kuva todistaa myös siitä, että olen saanut itseni liikkeelle ja se on ollut hauskaa.

Jos julkaiset tänään kuvat, oliko se tässä?


Rouva Jokinen vastaa puolisonsa kysymykseen näin: Julkaisemalla ennen ja jälkeen –kuvat väliaikatietona nyt, on minun tapani rohkaista ystävää, josta tuntuu, ettei hänestä ole mihinkään tai että painon pudottaminen on sekä hidasta että haasteellista tai että elämässä ei nyt vain ole sellaista aikaa, jota itsensä hoitaminen vaatisi.

Kirjoitan, että jokainen on kaunis ja rakastettu siksi, että sinä kuulisit totuuden ja innostuisit osoittamaan itsellesi rakkautta.

Voi olla, että itsekuria puuttuu ja mahdollisuudet ovat rajalliset, mutta kun tänään aloitat, huomenna olet tyytyväinen. Jos jaksat kaksi päivää, voin vakuuttaa, että itseinhon tunne vähenee ja tyytyväisyys pienistäkin muutoksista kasvattaa itsetuntoasi suuresti. Älä lannistu!




Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hän kirjoittaa minulle kaukaisesta maasta

Unien tulkinta

Kuinka rouva Jokinen voisi päästä tunnelmaan, kun kuolema on kolmantena pyöränä?